حکمت حج در سخنان فاطمه علیه السلام

الحج تشییدا للدین.
و برای استحکام دین، حج را (مقرر کرده است).
عبادت بزرگ حج، دارای ابعاد متنوعی است که هر یک، احساس نوعی از تکلیف را در وجود آدمی اشباع می کند. تکلیف مالی، پوشیدن دو پوشاک بسیار ساده به نام لباس احرام که الغای تشخصات ساختگی و وهمی را از برادرش به نام انسان به دنبال دارد و این پوشاک ساده و پر معنایی است که آدمی را وارد دریای وحدت می کند:
سر خوان وحدت آن دم که دم از صفا زدم من
به سر تمام ملک و ملکوت پا زدم من
در دید غیر بستم، بت خویشتن شکستم
ز سبوی یار مستم که می ولا زدم من
در دیر بود جایم به حرم رسد پایم
به هزار در زدم تا در کبریا زدم من
پی حک نقش کثرت ز جریده ی هیولا
نتوان نمود باور که چه نقشها زدم من
قدم وجود در بارگه قدم نهادم
علم شهود در پیشگه خدا زدم من
پی فرشهای استبرق جنت حقایق
ز بساط سلطنت رسته به بوریا زدم من

(حکیم صفای اصفهانی)
لبیک: اجابت دعوت الهی و خودداری از ارتکاب اموری متعدد (تروک احرام)، چرخیدن به دور کعبه و حرکت و تکاپو در بین صفا و مروه، و وقوف در عرفات و منا، همراه با انجام مناسک آنها و از همه مهمتر، نیت و اخلاص در آن، که جان همه ی عبادتهاست و بسیاری تکالیف دیگر. گویی حج، تبلور همه ی اسلام، از عقاید گرفته تا اخلاق و تکالیف عملی (که دستاورد بعثت است) و داشتن این فلسفه ی عالی و حکمت والاست که اگر کسی آن را به عمد به جا نیاورد، در جبهه ی کافران است:
و لله علی الناس حج البیت من استطاع الیه سبیلا و من کفر فان الله غنی عن العالمین. [۷۰۸] .
و برای خدا، حج آن خانه، بر عهده ی مردم است؛ البته بر کسی که بتواند به سوی آن راه یابد، و هر که کفر ورزد، یقینا خداوند از جهانیان بی نیاز است.
[ صفحه ۳۴۹]
برگرفته از کتاب رخساره خورشید ترجمه و شرح خطبه حضرت زهرا علیها السلام نوشته آقای محمد تقی خلجی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *