محتوای مصحف فاطمه زهرا

ان الصادق علیهالسلام یقول:
«علمنا غابر و مزبور و نکت فی القلوب و نقر فی الاسماع و ان عندنا الجفر الاحمر و الجفر الابیض و «مصحف فاطمه» علیهالسلام و عندنا الجامعه فیها جمیع ما تحتاج الناس الیه فسئل عن تفسیر هذا الکلام.
فقال: اما الغابر، فالعلم بما یکون و اما المزبور فالعلم بما کان و اما النکت فی القلوب فهو الالهام و اما النقر فی الاسماع فحدیث الملائکه نسمع کلامهم و لا نری اشخاصهم و اما الجفر الاحمر فوعاء فیه سلاح رسولاللَه صلی اللَه علیه و آله و سلم و لن یخرج حتی یقوم قائمنا اهلالبیت و اما الجفر الابیض فوعاء فیه تواره موسی و انجیل عیسی و زبور داود و کتب اللَه الاولی و اما مصحف فاطمه علیهاالسلام ففیه ما یکون من حادث و اسماء من یملک الی ان تقوم الساعه و اما الجامعه، فهو کتاب طوله سبعون ذراعاً، املاء رسولاللَه صلی اللَه علیه و آله و سلم من فلق فیه و خط علی بن ابیطالب علیهالسلام بیده فیه واللَه جمیع ما تحتاج الیه الناس الی یوم القیامه حتی ان فیه ارش الخدش و الجلده و نصف الجلده، [۱۷۵] .
[ صفحه ۱۴۱]
امام صادق علیهالسلام میفرمود: ما غابر و مزبور را میدانیم، ما مسائل قلبی و نیَات را میدانیم. ما «نقری» که در گوشها میرود را میدانیم.
«جفر قرمز» و «جفر سفید» را میشناسیم. در نزد ما «مصحف فاطمه علیهاالسلام» است. در پیش ما «جامعهای» است که همهی چیزهایی که انسان به آن نیاز دارد در آن هست. سوال شد: این کلام یعنی چه؟
«امام علیهالسلام فرمودند: «غابر»، یعنی دانستن آنچه واقع میشود. «مزبور»، یعنی دانستن آنچه قبلا رخ داده است. اما «نکتههای قلبی»، اوهام ذهنی دیگران است که ما میدانیم. «نقرِ» در گوشها، سخن ملائکه میباشد که ما آنها را میشنویم، ولی خودشان را نمیبینیم. «جفر قرمز» ظرفی است که اسلحهی پیامبر در آن است و آن سلاح تا زمان امام مهدی، قائم اهلبیت علیهالسلام خارج نخواهد شد. اما «جفر سفید» آن ظرفی است که تورات موسی و انجیل عیسی و زبور داوود و کتاب اولی خداوند در آن است. اما «مصحف فاطمه علیهاالسلام»، پس آنچه از حوادث رخ خواهد داد و اسامی پادشاهان تا روز قیامت در آن آمده است. اما «جامعه» کتابی است که طول آن هفتاد ذرع است (شاید کنایه از کثرت معارف آن کتاب باشد) پیامبر صلی اللَه علیه و آله و سلم مطالب آن را فرموده است و حضرت علی علیهالسلام آن را نوشته است و به خدا قسم! در آن تمام آنچه انسان تا روز قیامت نیاز دارد، نوشته شده است، حتی در کتاب جامعه مقدار خسارت بسیار کم نیز وجود دارد، یک شلاق و نصف شلاق نیز در آن بیان شده است.»
[ صفحه ۱۴۲]
معنای «محدثه» بکسر دال
«محدثه» به کسر دال، یعنی زنی که برای دیگران نقل حدیث میکند. ما از حضرت فاطمهی زهرا علیهاالسلام روایات زیادی را در دست داریم. [۱۷۶] فاطمهی زهرا علیهاالسلام به سوالات زنان مدینه پاسخ میفرمود و آنان را حدیث میکرد. فاطمهی زهرا علیهاالسلام احادیث زیادی را از پیامبر صلی اللَه علیه و آله و سلم و یا حضرت علی علیهالسلام برای ما نقل فرمودهاند،لذا او را «محدثه» گویند.
برگرفته از کتاب جرعه ای از کوثر نوشته آقای علیرضا سبحانی نسب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *