مصحف فاطمه علیه السلام

در روایات بسیار از امامان (ع) آمده که مصحف فاطمه (س) در نزد امامان معصوم (ع) است:
از جمله در کتاب بصائر الدّرجات نقل شده که امام صادق (ع) فرمود: «فاطمه (س) مصحفی را بیادگار گذاشت، آن مصحف، قرآن نیست، ولی سخنی از سخن خدا است که خدا بر فاطمه (س) نازل کرده، رسول خدا (ص) آن را املاء نموده و به خطّ علی (ع) است».
ابوبصیر می گوید، به حضرت امام صادق (ع) رسیدم و عرض کردم: قربانت گردم، از شما سوالی دارم، آیا در اینجا کسی (نامحرمی) هست که سخن مرا بشنود؟
[ صفحه ۳۴]
امام صادق (ع) پرده ای را که در میان آنجا و اطاق دیگر بود، بالا زد و در آنجا سرکشید، سپس فرمود: ای ابامحمّد! هر چه می خواهی بپرس.
عرض کردم قربانت گردم، شیعیان حدیث می کنند که پیغمبر (ص) به علی (ع) بابی از علم آموخت که از هر باب آن هزار باب گشوده می شد.
عرض کردم به خدا که علم کامل و حقیقی این است.
امام صادق (ع) ساعتی تأمّل کرد و سپس فرمود: آن علم است، ولی علم کامل نیست، آنگاه فرمود: ای ابامحمّد! همانا «جامعه» نزد ما است، امّا مردم چه می دانند «جامعه» چیست؟
در پاسخ فرمود: «طوماری است به طول هفتاد ذراع رسول خدا (ص) با املاء زبانی آن حضرت و دستخط علی (ع)، تمام حلال و حرام و همه ی نیازهای دینی مردم، حتّی جریمه ی خراش، در آن موجود است، سپس با دست به بدن من زد و فرمود: ای ابامحمّد! به من اجازه می دهی؟ عرض کردم: من از شما هستم، هر چه خواهی انجام بده، آنگاه با دست مبارک مرا نشگون گرفت و فرمود: حتی جریمه نشگون در «جامعه» هست، این را فرمود در حالی که خشمگین به نظر می رسید.
من عرض کردم: به خدا که علم کامل این است.
فرمود: «این علم است ولی باز هم کامل نیست» و پس از ساعتی سکوت فرمود: همانا «جَفْر» در نزد ما است، مردم چه می دانند «جَفْر» چیست؟
پرسیدم: جَفْر چیست؟
فرمود: مخزنی است از چرم که علم پیامبران و اوصیاء و دانشمندان گذشته ی بنی اسرائیل، در آن وجود دارد.
عرض کردم: همانا علم کامل این است: فرمود: این علم است ولی علم کامل نیست، و باز پس از ساعتی سکوت فرمود:
وَ اِنَّ عِنْدَنا لَمُصْحَف فاطِمَه علیهاالسَّلام
: «همانا مصحف فاطمه (س) در نزد ما است» مردم چه می دانند که مصحف فاطمه (س) چیست؟!»
پرسیدم: مصحف فاطمه (س) چیست؟
فرمود: مصحفی است سه برابر قرآنی که در دست شما است، به خدا حتّی یک
[ صفحه ۳۵]
حرف قرآن شما هم در آن نیست. [۱۴] .
عرض کردم: علم کامل این است، فرمود: این هم علم است ولی علم کامل نیست، و پس از ساعتی سکوت فرمود: «علم گذشته و آینده تا روز قیامت نزد ما است».
عرض کردم: به خدا علم کامل همین است.
فرمود: این هم علم است ولی علم کامل نیست.
پرسیدم: پس علم کامل چیست؟
فرمود: علمی است که در هر شب و هر روز، راجع به موضوعی پس از موضوع دیگر، و چیزی پس از چیز دیگر، تا روز قیامت پدید می آید. [۱۵] .
برگرفته از کتاب رنجها و فریادهای فاطمه سلام الله علیها(ترجه بیت الاحزان)نوشته آقای شیخ عباس قمی(ره)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *