پاداش رسالت در قرآن

ظاهر معنی آیه ی شریفه این است: «بگو ای محمّد سؤال نمی کنم اجر و مزدی بر تبلیغ رسالت خود، مگر دوستی و محبّت اقوام و اقارب خود».
در «مجمع البیان» از ابن عباس نقل فرموده که ابن عباس گفت: چون آیه نازل شد اصحاب گفتند: ای رسول کیانند اشخاصی که خداوند ما را امر فرموده به دوستی آنها؟ حضرت رسول (صلی اللَّه علیه و آله) فرمود: علی (علیه السلام) و فاطمه (علیهاالسلام) و دو
[ صفحه ۱۱۲]
فرزند از آن دو بزرگوار. [۱۲۰] .
و باز در «مجمع البیان» می فرماید: ابوامامه ی باهلی گفت: که رسول خدا (صلی اللَّه علیه و آله) فرمود که: خدای تعالی خلق فرمود پیامبران را از درختهایی چند و خلق فرمود من و علی (علیه السلام) را از یک درخت پس من ریشه ی درختم و علی (علیه السلام) ساقه ی درخت است و فاطمه (علیهاالسلام) شاخه ی آن درخت است و حسنین (علیهماالسلام) میوه ی آن درختند و شیعیان ما برگهای آن درختند.
پس کسی که چنگ بزند به شاخه ای از شاخه های آن درخت نجات یابد و کسی که از آن درخت جدائی کند، به هلاکت افتد و اگر بنده ای عبادت کند خدا را در میانه ی صفا و مروه هزار سال تا آنکه پوستش بر استخوانش بچسبد، پس محبّت ما را در دل نداشته باشد خداوند او را به رو به آتش می اندازد. پس حضرت خواند:
(قُلْ لا اَسْئَلُکُمْ عَلَیْهِ اَجْراً اِلَّا الْمَوَدَّهَ فِی الْقُرْبی)
و بر ناظران اخبار ائمه اطهار (علیهم السلام) واضح و آشکار است که رسول خدا (صلی اللَّه علیه و آله) چقدر سفارش ذوی القربی را فرمود، خاصّه در مورد حضرت صدّیقه طاهره که به چه حدّ و اندازه مبالغه و تأکید فرمود درباره ی او.
خدا سیاه کند روی اشخاصی که هنوز آب غسل پیغمبر خشک نشده بود، آتش به در خانه اش زدند و محسنش را سقط کردند و شوهرش را سر برهنه به مسجد بردند و حقّش را غصب کردند.
[ صفحه ۱۱۳]
اگر پیغمبر سفارش فرموده بود در اذیّت آن مظلومه تصوّر نمی شد که بیشتر از این اذیّت کنند با وجود مشاهده ی آیات بیّنات و خوارق عادات که مکرّر از آن معصومه به ظهور می رسید.
برگرفته از کتاب ده گفتار پیرامون سیمای حضرت فاطمه علیها السلام در قرآن کریم نوشته آقای عبد الحسین قدسی خوشنویس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *